Švédští marketéři v praxi

Včera jsem byl navštívit obchodní dům (mimochodem velmi příjemně mne překvapila kvalita jejich webu po obsahové stránce). Chtěl jsem si koupit nutný kus nábytku do své domácnosti a nakonec jsem koupil asi 20 jiných věcí, neb jsem sedl na lep šikovným marketérům. Jak se jim povedlo mne nalákat? Kolik jsem utratil? Proč?

Okružní chůze

Šel jsem do OD IKEA po delší (několikaleté pauze), ale jestli jsem si něco pamatoval, tak že mne budou nutit projít totálně celým obchodem. Nejprve jsem se při této vzpomínce před vchodem dosti naštval, ale následně jsem si řek, že se aspoň projdu a udělám něco pro svoje zdraví.

Zboží na více místech

Například pěkné kuchyně jsou vybaveny pěknými kuchyňskými potřebami, na kterých je pouze malý lísteček, že je naleznete v tom a tom oddělení (ve společnosti dalších zajímavých kuchyňských potřeb samozřejmě). Hlavně díky této strategii narazíte na většinu menšího zboží v OD IKEA tak třikrát. Tzn.: jestli jste ho poprvé jen lehce zaregistrovali, podruhé vás lehce zaujalo, tak na potřetí ho prostě hážete do košíku a jen doufáte, že za rohem na vás nevybafne znovu (a ono stejně pravděpodobně vybafne).

Cena

Starý dobrý pan Baťa se musí v nebi dmout pýchou, neb švédský nadnárodní kolos drží jeho 9vítky na konci s takovou zarputilostí, až jsem žasl. U většiny menších výrobku (především výbava do kuchyní) je cena 49 či 59 Kč, tedy prostě člověk prochází krámem a říká si, dyť je to jen a šup s novou chňapkou do košíku. Jsem přesvědčen, že se IKEA snaží držet ceny do 100 Kč u velmi dobře voleného sortimentu zboží, pro které prostě doma najde uplatnění každý.

Oběd

Dlabu nějaké švédské , což mi přijde úplně stejné, jak meat balls v USA nebo čevabčiči u nás v Rakousko-Uhersku a najednou koukám na nabídku, že tudle dobrotu si mohu odnést zmraženou domu a to 3 porce za cenu dvou (zrovna náhodou v akci), no nekup to.

Útrata

Pojďme k jádru pudla: šel jsem pro kus nábytku za cca 9 tisíc Kč, ten jsem domu nepřinesl, ale za to mám asi 20 polozbytečností (jako nové příbory, půllitry, mísu na pečení, mísu na brambůrky, misku na pistácie, utěrky, chňapku atd. atd.) za necelé 3 tisíce korunek českých.

Důvod

  • mají pro nás přesně naplánovanou trasu
  • výrobek nám nabídnou několikrát
  • vše se tváří tak krásně levné ;) nad kilo nic neberu
  • nepřestanou ani u jídla (hlavně u jídla, jsme národ žroutů)

Internet

Lze podobný přístup úspěšně zavést u e-shopu? V omezené míře určitě ano, jen vymyslet jak :) Já jdu vymyslet, kdo za mě zajede do OD IKEA omrknout další nábytek, abych tam zas nenechal pár tisíc za kravinky.

Příspěvek byl publikován v rubrice Víkendové téma a jeho autorem je Jan Vetyška. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.
  • Avalon

    A proč jsis nekoupil ten kus nábytku za 9tis?

  • http://www.hlava.net Eduard Hlava

    Jojo, člověk se stále učí :-)))

  • Marek Antoš

    Krásný spot. :-) Ale nejvíc by mne zajímalo: takže sis ty zamražené tři porce na doma koupil?

    Pokud chceš do budoucna ušetřit, doporučuju to udělat ještě tak dvakrát během pár dnů. Alespoň mi to tak připadá z vlastní zkušenosti: první tři týdny ve Švédsku jsem „nevařil“ téměř nic jiného než tyhle köttbullar [šetbular] na ruzné způsoby, ale pak mne to nadobro přešlo… ;-)

  • Jan Vetyška

    Marku, překvapím, ale nekoupil!!! Považuju to za svoje jediné vítězství toho dne. Je mi jasný, že tam budu muset jet ještě několikrát, takže si je dám pěkně „čerstvé“.

    Jo, to Avalon: moc velký výběr, bohužel. Zlatý starý časy, kdy jsme všichni doma měli stejnou kuchyň, lednici a stavebnici Merkur :)