Vývoj online nakupování v EU

Porovnáme-li data z Eurobarometeru z roku 2004 a pak z letoška (2007), můžeme jednoduše zjistit vývoj online nakupování v EU za poslední 3 roky. Alespoň se to tak na první pohled zdá.

Fakta: 2004 – nakupuje 16 %

Podle údajů Eurobarometeru z roku (březen) nakoupilo na internetu 16 % občanů EU. Jen tak pro zajímavost, z těch kteří nenakupovali, neměla:

  • polovina lidí přístup k internetu
  • čtvrtina občanů důvěru
  • čtvrtina surferů zájem o online shopping

Fakta: 2007 – nakupuje 27 %

Podle letošních údajů z Eurobarometeru alespoň jednou online nakoupí . Pro zajímavost, mělo by se jednat o polovinu občanů s přístupem k internetu.

Polemika: Vývoj e-commerce v ČR vs. EU

V ČR sledujeme za poslední roky přibližně internetových obchodů, pro zjednodušení aplikuji tento růst i na počet nakupujících a převedu na čísla z Barometeru EU:

  • 2004 – 16 %
  • 2005 – 22 %
  • 2006 – 31 %
  • 2007 – 43 %

Kdybychom tedy uvažovali, že počet nakupujících roste přibližně stejným tempem jako obrat celkové e-commerce, mohli bychom z těchto čísel odvodit následující:

  • v ČR roste online trh mnohem rychleji, než je průměr EU
  • kdyby rostl stejně rychle v EU jako u nás, tak by již skoro polovina lidí nakupovala online

Nesmysl: Zkreslení dat

Moje závěry jsou ovšem velmi chybné a já jsem si toho vědom. Nejde o to, že jsem srovnával (počet nakupujících a obrat), ale hlavně o to, že celý slavný Eurobarometer zveřejňuje (nebo média zveřejňují) zkreslená data. Proč? Protože je aplikuje na celou EU, takže když si dnes v novinách (nebo na blogu) přečteme podobná percentuální srovnání, tak dojdeme k závěru, že to tedy moc neroste (z 16 na 27 % za 3 roky). Jenže číslo první je z doby, kdy bylo 15 členských zemí a číslo druhé již pokrývá členských států 27 (nebo 25 – nejsem si jist).

Závěr:

Dnešní statistická data, v kterých je prezentováno, že oproti roku tomu a tomu se situace v EU vyvinula tak a tak, jsou podle mne zkreslována vstupem nových zemí do EU a o vývoji nebo stabilitě trhu (jakéhokoliv) neříkají prakticky nic.

Příspěvek byl publikován v rubrice E-komerce a jeho autorem je Jan Vetyška. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.
  • nepravidelny nectenar

    Zivot na informacni dalnici nejak umrel, ne?