Porovnáme-li data z Eurobarometeru z roku 2004 a pak z letoška (2007), můžeme jednoduše zjistit vývoj online nakupování v EU za poslední 3 roky. Alespoň se to tak na první pohled zdá.
Fakta: 2004 – nakupuje 16 %
Podle údajů Eurobarometeru z roku (březen) nakoupilo na internetu 16 % občanů EU. Jen tak pro zajímavost, z těch kteří nenakupovali, neměla:
- polovina lidí přístup k internetu
- čtvrtina občanů důvěru
- čtvrtina surferů zájem o online shopping
Fakta: 2007 – nakupuje 27 %
Podle letošních údajů z Eurobarometeru alespoň jednou online nakoupí . Pro zajímavost, mělo by se jednat o polovinu občanů s přístupem k internetu.
Polemika: Vývoj e-commerce v ČR vs. EU
V ČR sledujeme za poslední roky přibližně internetových obchodů, pro zjednodušení aplikuji tento růst i na počet nakupujících a převedu na čísla z Barometeru EU:
- 2004 – 16 %
- 2005 – 22 %
- 2006 – 31 %
- 2007 – 43 %
Kdybychom tedy uvažovali, že počet nakupujících roste přibližně stejným tempem jako obrat celkové e-commerce, mohli bychom z těchto čísel odvodit následující:
- v ČR roste online trh mnohem rychleji, než je průměr EU
- kdyby rostl stejně rychle v EU jako u nás, tak by již skoro polovina lidí nakupovala online
Nesmysl: Zkreslení dat
Moje závěry jsou ovšem velmi chybné a já jsem si toho vědom. Nejde o to, že jsem srovnával (počet nakupujících a obrat), ale hlavně o to, že celý slavný Eurobarometer zveřejňuje (nebo média zveřejňují) zkreslená data. Proč? Protože je aplikuje na celou EU, takže když si dnes v novinách (nebo na blogu) přečteme podobná percentuální srovnání, tak dojdeme k závěru, že to tedy moc neroste (z 16 na 27 % za 3 roky). Jenže číslo první je z doby, kdy bylo 15 členských zemí a číslo druhé již pokrývá členských států 27 (nebo 25 – nejsem si jist).
Závěr:
Dnešní statistická data, v kterých je prezentováno, že oproti roku tomu a tomu se situace v EU vyvinula tak a tak, jsou podle mne zkreslována vstupem nových zemí do EU a o vývoji nebo stabilitě trhu (jakéhokoliv) neříkají prakticky nic.